Slow travel blogg Etapp 4: Ord i gyllene stillhet forsätter

Tyst gemenskap

IMG_1938

Jag vandrar mot stationen vid 17-tiden och hinner ta en kaffe på Biograf Dagmar ett kvarter från Huvudbangården.  Där kan filmnörden supa in en gammal biografs atmosfär i lugn takt över en kopp kaffe. De har tom wifi. Hämtar mitt bagage och det visar sig att nattåget till Amsterdam redan är inne på bangården så jag kan gå rakt in i min sovkupé.

Skönt! Där sitter redan en tjej och läser och jag hälsar och hon hälsar litet skyggt tillbaka. Sen fortsätter hon läsa. Känner mig hemma i en tyst gemenskap och tar fram min tågroman.

Tåget rullar ut från en station i solnedgång – dunk, dunk, dunk – söderut. Vi har en omtänksam konduktör. Hen kommer och frågar om det passar att sätta ner bäddarna klockan 21 då den tredje passageraren stiger på i Kolding. Hen undrar också om vi vill ha kaffe eller te till frukost.

Jag sjunger i mitt huvud vår familjs gonatt tågsång Morningtown ride av Malvina Reynolds

Train whistle blowing, makes a sleepy noise,
Underneath their blankets go all the girls and boys.
Heading from the station, out along the bay,
All bound for Morningtown, many miles away.

Hannah’s at the engine, Jonas rings the bell,
Jonathan swings the lantern to show that all is well.
Rocking, rolling, riding, out along the bay,
All bound for Morningtown, many miles away.

Maybe it is raining where our train will ride,
But all the little travelers are snug and warm inside.
Somewhere there is sunshine, somewhere there is day,
Somewhere there is Morningtown, many miles away.

Leave a comment